십대 이용자들의 게임 프로그램 복제 | How teen users copied game programs

AlphaRoid-game-CassetteTape

열성적인 십대 이용자들이 청계천 세운상가나 컴퓨터 대리점에서 만나 어떻게 게임 복제나 개발의 기술을 터득했는지 …

This post features an article that explained how so-called ‘8bit kids’ learned to copy to share or develop game software in the early 1980s in Seoul, Korea.

English translation follows below. (영어 번역본은 아래에 이어집니다.)

이른바 ‘8비트 키드’로 불리는 초창기 이용자 중의 한 명인 류한석님 인터뷰가 2005년 한 잡지에 실렸는데, 그 내용을 보면 당시 피씨통신도 인터넷도 없던 시절, 열성적인 십대 이용자들이 청계천 세운상가나 컴퓨터 대리점에서 만나 어떻게 게임 복제나 개발의 기술을 터득했는지 묘사해 주고 있다.

중학교 시절 PC를 갖고 있지도 않고 정보도 없고 누군가에게 물어볼 곳도 미땅치 않은 학생들이 그 욕구를 해소한 곳은 바로 컴퓨터 대리점이었다. 당시 일본 컴퓨터 잡지를 사기 위해 종로 시내의 세운상가 2층에 있는 컴퓨터 수입 서점에 가곤 했는데 종로 서점 옆에 있던 삼성 컴퓨터 대리점은 중요한 만남의 장소였다. 그곳에서 소프트웨어 공모전을 준비하던 여러 명의 또래 프로그래머들을 만났고, 새로운 게임에 대한 정보를 서로 교환하거나 카세트 테이프에 담긴 락이 걸린 게임을 해킹하는 방법에 대해 서로 연구하기도 했다. 게임의 락을 풀기 위해 어셈블리 코드를 분석하는 등의 엄청난 고생을 했는데, 나중에 더블 데크로 게임 카세트 테이프도 복사된다는 사실을 알고 허탈해 하기도 했다 (마이크로소프트웨어,  2005년 8월호, 163쪽).

카세트테잎이 게임 정품이 담긴 비싼 카트리지에서 데이터를 추출하고 복제해 싸게 배포하는 주요 매체였다는 이야기와 당시 카세트테잎 게임들을 여기서 보실 수 있습니다. 루리웹의 LASTFANTASY, [MSX] 카세트 테이프로 게임을 즐겨보자!, 2014.02.06.

AlphaRoid-game-CassetteTape

 

 

A magazine interview with Ryu Hanseok, who was an enthusiastic teen user, describes how so-called ‘8bit kids’  learned to copy to share, or develop game software, in the early 1980s in Seoul, Korea.

Computer retail stores were the place for students like me, who were in middle school and had no idea where to ask or gather information, who had no computers on hand, to sate their desire for the computer. I often went to an imported book store at the second floor of Seun Sangga to buy Japanese computer magazines, and the nearby Samsung computer retail store was an important venue for meeting up. That’s where I met several peers who prepared for software competitions. We exchanged news about game software and studied about how to crack games locked in cassette tapes. We spent so much time and energy analyzing assembly code to hack it, but later felt dejected when we realized it should have been possible to easily copy it with a double-deck cassette recorder. (Microsoftware, August 2005, p.163).

 

Indeed, the cassette tape was the main distribution medium for copied game software, extracted from  cartridges that contained original Japanese games.

AlphaRoid-game-CassetteTape

(source: LASTFANTASY at RURIWEB, 2014.02.06. in Korean)

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *