Microbee – a local AU computer | 마이크로비 – 호주산 컴퓨터

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Games were an important use of the Microbee, but the company explicitly encouraged users to adopt a similar playfulness and experimentation with regard to their computer itself.  The Microbee was actively marketed in terms of its ability to be modified and ‘hacked’. …

게임은 마이크로비의 중요한 이용 방식이었지만, 제조사는 명시적으로 이용자가 컴퓨터 자체를 가지고 놀고 실험해 보는, 게임만큼이나 재밌는 일을 해도록 독려했다. 마이크로비는 이용자가 변경해도 되고 “해킹해도 된다”(hacked)고 적극적으로 광고했다. …

한국어 번역본이 아래에 이어집니다. (Korean below.)

By Melanie Swalwell (Originally published by  Play it Again on December 6 2013)

 

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The Microbee was an Australian computer designed, built, and marketed by Applied Technology, in Gosford, N.S.W.  Originally released in February 1982, it was intended for the schools market but also had a wide and deep following amongst home users.  A considerable amount of software was published locally for the Microbee, through Honeysoft.  Many titles were games (see our entries, for instance, on Chilly Willy, Hoards of the Deep Realm, Emu Joust, Bunyip Adventure, Raft-Away River, Halloween Harry, and Jewels of Sancara Island).

Games were an important use of the Microbee, but the company explicitly encouraged users to adopt a similar playfulness and experimentation with regard to their computer itself.  The Microbee was actively marketed in terms of its ability to be modified and ‘hacked’.  In the 1980s, the term hacking was frequently used to describe the bringing together of various items of hardware, a sort of creative tinkering with computers, adding and extending their capabilities.  The ad for the Hacker’s Handbook (published by ETI and Your Computer) pretty much sums up the attitude.

 

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By the end of 1983, Applied Technology were extolling the benefits of the Series 2 – actually called the ‘Experimenter’ – with a remarkable advertisement featuring a robot arm (presumably interfaced with a Microbee) pouring a cup of tea for its operator.

 

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Did you have a Microbee?  What did you use yours for?  Was it solely for playing games on or for writing them too?  Perhaps you were into electronics?  Did you hack your computer (Microbee or otherwise)?  What was the computer and what did you make?

 


원문 출처: “마이크로비 – 호주산 컴퓨터”(Microbee – a local AU computer), 멜라니 스왈웰(Melanie Swalwell), 2013년 12월 6일, playitagainproject.org

마이크로비(Microbee)는 뉴사우스웨일즈주의 고스포드(Gosford)에 소재한 응용기술(Applied Technology)사가 설계하고 제조하여 판매한 호주산 컴퓨터다. 1982년 2월에 출시됐고, 애초 학교를 [잠재]시장으로 본 것이었지만, 폭넓고 깊이 있는 가정 이용자도 많았다. 마이크로비에서 돌아가는 상당량의 현지 소프트웨어가 허니소프트(Honeysoft)를 통해 출판되었다. 상당수가 게임이었다 (예를 들어, Chilly Willy, Hoards of the Deep Realm, Emu Joust, Bunyip Adventure, Raft-Away River, Halloween Harry, and Jewels of Sancara Island).

 

 

게임은 마이크로비의 중요한 이용 방식이었지만, 제조사는 명시적으로 이용자가 컴퓨터 자체를 가지고 놀고 실험해 보는, 게임만큼이나 재밌는 일을 해도록 독려했다. 마이크로비는 이용자가 변경해도 되고 “해킹해도 된다”(hacked)고 적극적으로 광고했다. 1980년대 해킹이라는 용어는 여러 하드웨어의 품목들을 긁어 모으거나, 컴퓨터를 창의적으로 만지작거리고, 새로운 성능을 부가하거나 확장하는 일을 가리켰다. 아래 “해커 핸드북”(ETI와 당신의 컴퓨터[Your Computer] 잡지 발행)의 광고는 그런 태도를 잘 요약해 준다.

 

 

1983년 말이 되면서, 응용기술은 (마이크로비가 연결된) 로보트 손이 이용자에게 차를 따라주는 장면의 놀라운 광고를 내보내며 마이크로비 시리즈 2의 잇점을 극찬했는데, 실제로 이를 실험가(Experimenter)로 불렀다.

 

 

마이크로비가 있었는가? 어디에 썼는가? 게임하는 데만 썼는가 아니면 게임 프로그램 작성에도 썼는가? 아마도 전자 취미가 있었는가? (마이크로비나 다른) 컴퓨터를 해킹해 보았는가? 어떤 컴퓨터였고, 무엇을 만들었는가?

 


댓글

 

알란 로튼 (Alan Laughton, December 9, 2013)

 

알란 로튼 (Alan Laughton,  December 13, 2013)

 

번역: DongwonJ

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5 thoughts on “Microbee – a local AU computer | 마이크로비 – 호주산 컴퓨터”

  1. I am just curious if there is any particular reason they name it as such: Micro “bee”? Is it implying something Aussie?

    호주에서 만들어진 마이크로컴퓨터 이름이 왜 마이크로비(벌)일까요? 이름에 뭔가 호주의 특성을 가리키는 의도가 있는 것인지 궁금하네요.

    1. An interesting question. According to this site (http://www.microbeetechnology.com.au/aboutus.htm):

      The name ‘Microbee’ came into being after a visit to the New South Wales Eduction Department by Owen Hill & Matthew Starr who decided that the education computer needed a name that would not only be easy to remember, but something that would also seem friendly within the school environment.

      1. [ 위 댓글에 대한 한국어 번역 (Korean translation of the above comment) ]

        흥미로운 질문이군요. 이 사이트에 따르면 (http://www.microbeetechnology.com.au/aboutus.htm), ‘마이크로비’(Microbee)라는 명칭은 [이를 만든] 오웬 힐(Owen Hill)과 매튜 스타(Matthew Starr)가 뉴사우스웨일즈 주 교육부를 방문한 이후에 붙여진 것인데, 이들은 교육용컴퓨터에 기억하기 쉬울 뿐만 아니라 학교 환경에 친숙할 만한 이름을 붙이기로 결정했다고 하네요.

  2. Thanks Spags. I always thought hey were trying to evoke the idea of as “Busy as Bee”. Do you know who designed the Micro Bee logo? It has been noted by Raiford Guins that we have a tendency to overlook much of the accompanying material design of technology objects. The Melbourne House Logo from the 1980s was designed by Award Winning Australian Designer Ken Kato. http://playitagainproject.org/companies/melbourne-house/

    1. [ Korean translation of the above comment (위 댓글에 대한 한국어 번역) ]

      고맙습니다, 스패그스 (Spags). 저는 늘 “꿀벌처럼 부지런하다”는 뜻을 환기시키려는 것으로 생각해왔는데 말이죠. 그럼 혹시 누가 마이크로비의 로고를 디자인했는지 아세요? 라인포드 구인스(Raiford Guins)가 지적했듯이, 우리는 기술 객체에 존재하는 물질적 디자인에 별로 주목하지 않는 경향이 있는 것 같습니다. 1980년대 멜버른하우스 (Melbourne House, 게임개발사)의 로고는 여러 상을 수상한 호주의 켄 카토(Ken Kato)가 디자인한 것이라고 하는데요. http://playitagainproject.org/companies/melbourne-house/

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